
111 

 

 

 

SECTION 3.1. 

MEDIA AS A MECHANISM FOR IMPLEMENTING  
THE INFORMATION POLICY OF THE WARRING PARTIES 

 

The media play a huge role in shaping and functioning of public 

consciousness. A special impact of the media is known to take place in the 

period of military conflicts when leaderships of warring countries are 

interested in a victory at any price. 

Since the invention of I. Gutendergom printing press in 1450 began to talk 

about the impact of the printed word on the public consciousness. History 

shows that “at first only the ruling clique of society realized the potential 

social influence of the printed word. Many state leaders being afraid of 

consequences of general literacy and availability of printed materials sought 

for control over publications to disfranchise opposition”. The similar fear 

before the influence of media still exists in many societies with totalitarian 

regime where leaders suppress or control activity mass to remain in power. 

The period of 19 – the beginning of the 20th century is marked by the 

distribution of literacy and development of technologies in various areas that 

led to the emergence of new forms of mass communication (the invention of 

the phone, radio). Since then, concern about the consequences of mass media 

exposure has become a sphere of activity aseducated elite and individuals and 

all groups of the society. 

The broadcasting is considered to the second type of the media after the 

print media. The use of radio waves allows an information to be transferred to 

unlimited distances and on the air. A history knows a set of examples of the 

influence of broadcasting on public consciousness. This influence could have 

both positive and negative effects. 

The emergence of television marked a new stage in the development of 

public consciousness technologies. Today television seemed to be the most 

widespread channel of information influence on masses. Due to ample 

communication opportunities “effect of presence” is the most effective 

instrument of management of outlook of the personality at the present stage. 

The television (unlike printed media and radio) influences on two bodies of 

perception at once – hearing and sight, – thanks to what the viewer obtains the 

bigger volume of information when the listener or the reader for the same 

time. In turn, it affects also the impact of television on public consciousness: 



112 

“Possibilities of telecasting allow to transfer the maximum quantity of 

information in the form in which it is most easily acquired, providing the 

greatest influence”. 

In the last decades the worldwide computer network actively is being 

developed. The media information takes an important place in network. In a 

worldwide web there is a set of electronic versions and digests of printed 

media (change the contents in real-time), Internet radio, network telecasts. 

Thus, in the conditions of the information society people are influenced by 

all kinds of mass media that manipulate their minds. So at the expense of what 

similar manipulation does become possible and who is “manipulator”? 

At the beginning of the 20th century the German philosopher Spengler 

foresaw the role of information in a person’s life. In the “The Decline of 

Europe” he wrote: “In the near future only three or four world newspapers 

will direct the thoughts of the provincial press and control the consciousness 

and will of the people”. According to his statement in the 20
th

 and the next 

centuries “periodicals will play an extremely important role. It will influence 

the political and public relations and also the military conflicts” (Шпенглер, 

1998, 191–193). 

The 20-th century, really, became a time when mass media, in particular 

newspapers, magazines and radio developed and affected public opinion. 

Since World War I, the media, in particular newspapers and leaflets, were 

always active participants of armed conflicts. It is possible to consider the 

attack on the radio station in Gleyvitsa. Radio and newspapers became the 

tool for distribution an information with the high speed and necessary 

comments. Also the leader of the Italian fascists B. Mussolini understood an 

important role of the press. According to his colleagues in planning the 

military operations he paid more attention to headings published in 

newspapers than military operations of Italy. 

Most theorists and researchers define periodicals the place in the life of 

society, especially during politically active periods and at the time of armed 

conflicts. Periodicals are considered to the main source of information, 

discussion and protection. 

Already in the late 20-s of 20
th

 century Hitler and other leaders of the 

German National Socialist Party understood that the periodicals had to 

become one of the most powerful tools in the fight for establishment in 

Germany of the Nazi regime. 

As soon as Hitler came to the power he announced that the press of the 

Third Reich should be an object of (Gleichschaltung known as the Nazi 

political concept of the conquest of all spheres of Germany’s life. It was in the 

interests of the national socialist mode. At once after the formation of the 



113 

Ministry of National Education and the Promotion of Germany headed by 

I. Goebbels all newspapers and magazines of the Third Reich appeared under 

strict control. All oppositional editions were forbidden by the law on the press 

adopted on October 4, 1933 by the Nazi regime. This law deprived of 

publishers of the right to make independent decisions in the field of editorial 

policy. Such rights were transferred to editors who were, according to the 

management of the Reich, “carriers of public concerns”. The journalism 

appeared profession of the state value. To control the edition of periodicals 

completely it was necessary to put journalists under complete control of the 

national socialist leadership. In 1935 for this reason there was distributed the 

order on obligatory membership of journalists in the National Socialist 

Workers’ Party of Germany (NSDAP). So way a considerable part of the 

qualified journalists lost opportunities to be engaged in the activity 

(Волковский, 2003, 192). 

The ban of the Berlin’s Press Conference which actually was a public 

association of capital journalists became an important step in total control 

over periodicals. The government motivated it with the fact that only the state 

could have rights for the dissemination of information. But it was created 

“Administration Press Conference”. Earlier in 1934 Max Amann 

reconstructed a very influential professional organization called the Union of 

Newspaper Journal Publishers. It became the Department headed by him 

personally. In the structure of this department was a number of various mass 

media departments and the periodical press. That year under the observation 

of NSDAP it was reconstructed known “German News Agency” and united 

these authorities in one big agency which actually became the “German 

Information Bureau and NSDAP” (Вороненкова, 1999, 295). 

Liquidation of newspapers and magazines which belonged to Jewish 

became the following step of Nazi policy. They had to sell the editions to the 

German owners. It should be noted that the majority of newspapers and 

magazines belonged Jewish’s periodicals. There were such editions as the 

Central Fereyns Tsaytung newspaper (Berlin, 1922–38) (Энциклопедия 

третьего рейха, 1996, 379]; also at this time, Zionist newspaper “Yudisha to 

a Rundsha” (1896–1938) gained great popularity. Well new editions, such as 

“Der Schild” established in 1921 by Association of the former Jewish military 

personnel appeared. More than three three dozen public newspapers and 

magazines which appeared during that period in Berlin, Frankfurt, Munich, 

and other cities, as a rule, were not political editions. They were addressed to 

various social groups of the Jewish population of Germany: young people, 

teachers, women, employees, etc. “The Der Morgen Magazine” (Darmstadt, 

1925–38) reflected in the editions “German-Jewish Assimilation policy”. 



114 

Contrary to those editions monthly newspaper of M. Bubera “Year” 

(Berlin, 1916–24) became a tribune for those who preached the Jewish 

spiritual revival in Central Europe. Supporters of “Mizrakhi’s” movement 

issued the monthly journal “Tsion2 (Berlin, 1929) (Периодическа печать, 

1992). 

Later “Crystal night” the Jewish press in Germany almost stopped the 

existence. The majority of editions were crushed. There was a mass 

emigration of Jews from Germany. The Nazi leadership decided to leave only 

the edition of the “Yudisha Nakhrikhtenblatt newspaper” (left since 

November 23, 1938) which limited the publication of official decrees and 

bulletins so-called “Imperial Organization of Jews in Germany” 

(Периодическа печать, 1992). 

As soon as it was finished with the press belonging to representatives of 

the Jewish people, NSDAP established a total control and monopoly on 

Jewish periodicals. The Nazi government founded its own editions and own 

periodicals such as “Felkisherbeobakhter” which became an influential 

official newspaper of the Third Reich. A. Rosenberg headed it. In Berlin 

I. Goebbels established an own newspaper “Angrif” and started publishing it. 

There were some old newspapers which Goebbels personally monitored their 

contents personally (Энциклопедия третьего рейха, 1996, 380). 

Thus if to trust statistics in 1932 year a total number of newspapers was 

4700. In 1939 there were 3500, and in 1944 editions left 977 (Вороненкова, 

1999, 302). This data demonstrates that an enormous work has been done to 

eliminate newspapers and other periodicals by the Ministry of National 

Education and Promotion because this press did not profess to support the 

ideological bases of National Socialist’s Party. 

It is necessary to recognize that in the first year of staying in power of the 

Hitler’s government there were periodicals, conceptually unified, 

subordinated to Nazi policy and economic requirements. The number of Nazi 

newspapers annually increased. The following data demonstrate it. In 1932 at 

the initiative of the National Socialist Workers’ Party 70 printing editions 

turned out to appear. In 1935 the Party already had 140 newspapers. In 1944 

there were 352 newspapers (История Второй Мировой войны, 1974, 303). 

No less important role was played by periodicals and printing materials 

and in the territories occupied by the German army. Except for troops of 

Wehrmacht in invaded territories promotion of propaganda by print press was 

carried out by the Ministry of East Occupied Territories. There were special 

structures and departments which were created for this purpose. 

The structure of the ministry assumed at the disposal of the Reich 

commissioners the special departments of the propaganda. There were also 



115 

included divisions of occupational administration known as village headman, 

burgomasters and representatives of other office ranks. The structure provided 

institutions of regional governments. The village headmen should have 

provided the population with propaganda materials. If in some villages the 

newspaper and the leaflet were not got the headmen would be able to bring 

newspapers and read its independently. It was made a special order of reading 

reports of the German Supreme command to the population. That necessary 

information constantly was accompanied by each resident of the cities and 

villages. Special boards in the most crowded places were established where 

posters and leaflets had been pasted and hung. 

In the Ministry of National Education and Promotion of Germany it was 

created a special “East” department with “Vineta”. This branch of power 

carried out coordination and the management of propaganda campaigns in the 

occupied territories directed against the USSR. 

The occupational administration applied various forms of promotion 

through the edition of newspapers and magazines Ukrainian. They were as 

demonstration at movie theaters of special movies and an evident propaganda 

in the form of posters and leaflets, documentary exhibitions and also theatrical 

performances. It was broadcasted in Ukrainian, Russian and other languages. 

But influential means of periodicals remained the most important ones. 

As it was stated above in the previous section, at the front and on occupied 

territories special propaganda groups worked with the Hitler’s army. Each of 

them also had separate departments. So the Wehrmacht had high hopes on a 

group of” South” which serviced by the “Propaganda-Abteilung U” battalion. 

Their task included propaganda activities among troops of Wehrmacht and the 

psychological processing of military and the population of the enemy (Орлов, 

1985, 31). 

On the eve of military operations on June 6, 1941, by the chief of staff of 

General headquarters of Wehrmacht it was issued the directive where it was 

instructed in a strengthening of companies of promotion and departments 

which were responsible for this site of work as experts from propaganda 

activities. There were entered the departments of censorship which had to 

monitor the maintenance of the press in the occupied territory in German and 

local languages. Also, “the fact that the main objective of the press is the 

calming impact on the population of occupied territories to keep him from any 

resistance” (Коваль, 1988, 157–158). 

In the middle of July 1941 at a meeting of the Supreme Council of the 

Reich the decision to renew the Ukrainian press for more active influence in 

the occupied territories was made (Косик, 1998, 240–241). As the Soviet 

printing enterprises were destroyed by the Red Army at a retreat, In most 



116 

cases typographical equipment was delivered from Germany or from other 

occupied countries of Europe. The former head of publishing in 

Reykhskomissariat Ukraine G. Gornauyer wrote that for years of occupation 

(1941–1943) “the most part of the printed materials were made by the civilian 

population and army of Wehrmacht” (Ивлев, Юденков, 1988, 119). 

From the beginning of the creation Reykhskomissariat of Ukraine there 

was formed the political authority operating according to instructions of the 

political department of the Ministry of East Occupied Territories led by 

A. Rosenberg. Its’ task was to unify editions specially those that had been 

planned and had been already given. Political management consisted of 

14 departments among which there was a department of the general 

promotion. Its structure included sections: promotion, the press, radio, 

cinema, foreign communications, economic recruitments, exhibition, service 

of troops, etc. (Черняков, 2006, 8). The Ministry of East Occupied Territories 

named Oettinger carried out the plans Vermwacht as the inspector 

(Державний Російський воєнний архів, фонд 1358, оп. 1спр. 1, 26). 

In the Ministry of East Occupied Territories there was an accurate system 

of the organization to function the German and occupational press both and to 

provide it by necessary materials. The Head of that Department Zimmerman 

and secretary Ludwig Bulish organized the work. This department was 

engaged in providing propagandists with the equipment, film materials, paper 

for newspapers, loudspeakers, etc. (Державний Російський воєнний архів, 

фонд 1358, оп. 1спр. 1, 38). 

In addition for service of the “East Press” in the Ministry of East Occupied 

territories the group being consisted of 18 where the head was Kikhben – 

Schmidt was also in addition created. Serving of the press was the main 

function of this group, as well as an above-mentioned department: plans, card 

files. That Department had to hold information with helping of trips to places 

and control and processing of materials for the “East press”. The newspapers 

and magazines extended in the occupied territory of the Ukrainian SSR 

directly submitted to it (such as “New word”, “Voice..., etc.” (Державний 

Російський воєнний архів, фонд 1358, оп. 1спр. 1, 40). 

The political management of the press was rather influential. It was 

engaged in the development of accurate instructions for censorship for 

publishers of periodicals. The correspondents of the “East Press” served there. 

There was a bright propaganda in this department Germany in which it was 

told about the best in the world and in Germany. Brochures and books printed 

materials about Adolf Hitler and his aspiration to create a new Europe and 

about the German peasants and workers who were well off (Державний 

Російський воєнний архів, фонд 1358, оп. 1спр. 1, 42). 



117 

The thesis about the dismissal of the people of the USSR from 

“the Bolshevism” was the main objective of the occupational press. Fight 

against the Soviet political and social order was the central point of this 

promotion. In it the major part was assigned to Jews (together with 

communists). 

At the end of 1941 the Directive of the Reich Minister Rosenberg on the 

introduction of fascist orders in the occupied Soviet areas was published.  

It was noted that all questions connected with permission of issue of local 

newspapers had to be solved by the Reich Minister of the occupied East areas 

on the basis of offers Reichkomissar. It was noted that newspapers should 

have been to give out so much information how it would be necessary for the 

population. But at the same time, it was necessary to seek restriction of a 

number of local newspapers in a Reykhskomissariat. Further, it was noted that 

permission to the edition of local newspapers depended further on existence in 

each separate case of politically reliable publishers and editors. A necessary 

condition was the existence of enough German acceptable bodies (Німецько-

фашистський окупаційний режим на Україні, 1963, 65–66). 

The power bodies of the periodical press supervision were created in each 

“Gebitkomissariats”. From the letter of the commissioner of Uman to the 

General Commissioner we see that all articles and publications were published 

in the Umansky’s newspaper “Ukrainsky Golos” and were exposed to captious 

censorship from propaganda departments of occupational administration. 

The letters arriving from citizens also underwent censorship, some of them were 

not included in newspapers (Центральний державний архів вищих органів 

влади та управління України, фонд 3206, оп. 2спр. 74, 4). 

For local residents of the city and village he press was the main source of 

information. It is important to stress that a local radio regularly transferred its 

detailed reviews. Selections of newspapers were also available to readers of 

city libraries. The popularity of the press among the population was caused by 

regular publications of data on the situation on fronts of World War II and 

also orders and orders of local administration. Periodicals were read and 

discussed by millions of people in the occupied territories.It was extremely 

important for the occupational press to cover “Jewish problem”. In the 

occupied territory the periodicals did not only inform the population by means 

of the occupying authority but also directly influenced a change of the attitude 

towards Jews from the local population. And that time it was significant to 

provide necessary help to them (Гитлеровская пропаганда юдофобии в 

прокламациях и карикатурах, 2005. 190, 56–58). 

In the territory of the Ukrainian lands periodicals appeared to be under 

German control in the first weeks of occupation. Since the end of the summer 



118 

of 1941 newspapers in Ukrainian had begun to appear already in all territory 

occupied by Germans. Since the fall of 1941 periodicals printed in each 

regional or regional center Since the fall of 1941 there were Distributed 

newspapers in city of Volyn.( such as “A free word” in Drogobyche, 

“the Voice of Poltavshchyna” in Poltava, “Sword” in Kryvyi Rih, “Nova 

of Dob” in Berdichev, etc.) (Черняков, 2006, 23–32). 

For the purpose of unification and systematization of periodicals in the 

territory of Reykhskomissariat “Ukraine” the news department of the Ministry 

of East Occupied Territories developed a strong and an accurate system of 

divisions. One of them, in particular, “German Publishing Society in Ukraine 

with Limited liability” that took place in Lutsk. This edition was corresponded 

in German. The main task was to print all German-language periodical press 

and also official bulletins of a Reykhskomisar and general rulers, book-trade. 

There were many correspondents and photographers in their structure 

The societies “Press of Ukraine”, “Ukrainiya”, “Applied Press Ukraine” the 

“Agricultural publishing house of Ukraine” were subordinated to it. 

The society “Press of Ukraine” was formed on December 1, 1941 by the same 

founders as “German Publishing Society”. G. Grornauyer became the director. 

The society coordinated the work of all enterprises and printing houses in the 

“Reykhskomissariat of Ukraine” and in a zone of military authorities which 

controlled their economic activity. Provided with necessary materials, etc. Society 

“Ukrainiya” was also founded in Lutsk (November, 1941) by he National Union 

of the German publishers of newspapers in Berlin. At the beginning of 1943 this 

department of the press had the 32
nd

 own points of distribution. And in August of 

the same year periodicals had already extended in 65 cities. 

In general at the beginning of 1943 society “Press of Ukraine” provided an 

issue of 91 newspapers with a general single circulation of about one million 

pieces. Thus, according to the estimates of the scientists investigating the 

occupational press in the territory of Ukraine there were about 300 issued 

newspapers and magazines (Черняков, 2006, 57–58). Permission to a such a 

number of periodicals can be explained with the aspiration of fascist 

administration to make completely control on information field of occupied 

territories, to distribute necessary propaganda character and thus to affect 

consciousness and behavior of the local population. 

When in the summer of 1942 the Hitler’s leadership understood that war 

would not end as quickly as they wanted. The press was used actively among 

the population and the periodicals became the major front in this case. Despite 

it, special methodical approaches that were used for the purpose of promotion 

among the Ukrainian population were developed for the edition of the 

occupational press. 



119 

Staffing issue was equally important in the publication of the periodical 

press also. In the first months of occupation in newspapers and magazines the 

German administration employed mainly those Ukrainian journalists who in 

the period of the Soviet power government could not, for one reason or 

another circumstances to realize their professional and creative abilities. 

The newspapers and magazines appearing in the occupied territory were 

issued in many languages. Most of them were given a circulation from 2.5 to 

10,000 copies. The newspapers issued in the territory of Ukraine and zones of 

military authorities were issued mainly in Ukrainian, sometimes in Russian 

and language of the numerous ethnic minorities living during this period in 

Ukraine (Волковский, 2003, 207). 

The majority of the newspapers and magazines issued in the occupied 

territory not too differed from each other according to contents and the nature 

of publications. On the first pages victorious reports from fronts and praise of 

the German soldiers were printed. The articles of the second and third pages 

published an information about the Bolshevist model and its hostile intentions 

on Ukrainian, about the famous Ukrainian figures of the past, about 

achievements of the Ukrainian peasants in the conditions of occupation 

mainly. The majority of reports presented through a prism of views of the 

German journalists or Ukrainian journalists cooperating with the occupying 

authorities. This fact formed a certain ideological and psychological mark of 

the reader. 

Headings of articles in the “Volyn” and “Vinnytsia Messages Magazine” were 

the next: “Kyiv and Poltava are freed” (Волинь. Часопис для Волині 1941, 1), 

“Success on the Donetsk front” (Волинь. Часопис для Волині, 1942, 1), “The 

German troops successfully constrain an enemy impact”. In these articles it is said 

that the fascist army successfully had resisted to the Soviet troops in the northwest 

of the Kirovohrad region (Волинь. Часопис для Волині 1943, 1). It is interesting 

that those days – on November 23–24, 1941 – in the Soviet reports we can read 

that “the Soviet troops took the regional center of the Kirovohrad region, 

Onufriyevki. Around the lower watercourse Pripyat, continuing approach, they 

also occupied the regional center of the Polesia region with the city of Hoyniki” 

(Жадов 1978). What information was truthful? How did feel the population of 

occupied territories having obtained information from the German reports, at the 

same time and from Soviet? 

Having glanced over occupational newspapers you are convinced that the 

allegedly fascist army really brought to the people of Ukraine peace and 

harmony. Opposite information was given in the Soviet press. 

In the “Vinnitskiye Vesti” newspaper on the first page we read “Germany 

wins on all fronts” (Вінницькі вісті 1941, 1), on the second and third pages 



120 

we see the publications “Awakening to New Life” (Вінницькі вісті 1941, 3), 

“The real face of the Bolshevism” (Вінницькі вісті 1942, 2), etc. 

Most publications focused on differences in public administration in the 

USSR and during the German occupation. It was written in the “Sumskoy 

Vestnik” newspaper No. 6 of November 5, 1941: “The invincible German 

army brought to the city of Sumy the true freedom, having exempted it from a 

communistic yoke. Only recently citizens began to breathe a full breast...” 

(Сумський віник 1941, 2). The article headlined “Elimination of a Bolshevist 

Collective-farm System” there was noted that unlike Bolsheviks German the 

government had issued the order on granting the earth to peasants in 

individual use. It was published in the (New Ukraine, 6, 1942, 54–65). There 

it was told about difficuliest in life of the Ukrainian peasants and how thanks 

to “a New Order” and a “New Land Law”, peasants would be able to become 

prosperous and would be able to provide “Great Germany State”. However, 

it’s known that the “Land Law” remained on paper. The collective-farm 

system continued to exist in another format. It was a very convenient form of 

managing in the conditions of which it was possible to control completely 

work of peasants and to withdraw the most part of the made products. 

The press, first of all, carried out a strategic task of Nazi ideology to 

promote that the population of occupied territories stuck to anti-Semitic and 

anti-Bolshevist moods. So the important place was given to “Jewish question” 

in periodicals. Moreover, the Jewry was identified with the Bolshevism and 

the Soviet power (Вінницькі вісті. 1943, 3). In the “Vinnitskiye Vesti” 

newspaper of August 9, 1942, under the title “Real Face of the Bolshevism” it 

was represented a caricature which demonstrated how the Jew had removed 

the mask of Stalin. It was commented so way that Jews actively led the 

country and Stalin was their mask (Вінницькі вісті 1942, 3). 

“Jewish question” occupied a prominent place in periodicals. In editorial 

articles as propaganda materials which prepared in Berlin the speeches and the 

reports of Nazi’s leaders regularly had been published. The thought was 

accurately carried out that Jews as the support of the Bolshevist mode was the 

main enemy not only Germany but also other people of the USSR. 

In addition to professional journalists, the authors of anti-Semitic and anti-

Soviet publications were historians, art critics, doctors, musicologists, etc. 

Practically all newspapers issued in the territory of Ukraine published special 

orders of the occupying authorities concerning Jews in a zone of military 

authorities on the last page of the edition. It was published also a huge amount 

of materials about the prosecution of Jews at all times and worldwide. The 

periodicals quoted from anti-Semitic sayings of the famous philosophers and 

politicians. Thus the ideological foundations of anti-Semitism were created on 

the territory of Ukraine. 



121 

It should be noted that such publications especially appeared to be at the 

end of 1943 after the defeating of the fascist army near Stalingrad. 

The Hitler’s government tried to convince the population of occupied 

territories that the Jewish people and the Bolshevist historically happened to 

become a threat and danger to humanity. 

As soon as the occupied territory was given to German authorities, the 

process of publishing standardization and replacing of their owners began at 

once. In the first months of the Great Patriotic War a part of newspapers 

appeared at the time of the Soviet power continued submitting their 

censorship. This was explained by the fact that the Hitler leadership could not 

cancel periodicals in occupied territories because of disseminating 

information and messages. 

Publishing activities in zones of military authorities was based on 

instructions of the Ministry of National Education and Propaganda. As an 

example we will consider a sample of one political directive concerning the 

press: “The Ukrainian and other newspapers issued in “Reykhskomissariat of 

Ukraine” – an exclusive tool for propaganda and administration policy. 

They do not serve national or cultural needs of the population or religion... 

Every line has to help with the implementation of a great mission of the 

“Fuhrer” in the creation of new Europe” (Косик 1998, 240–241). This 

directive is graphic evidence of functions of the German periodicals in 

Ukraine. There was no aim for any Ukrainian state or cultural aspirations. 

The Germans treated very seriously the creation of a new network of mass 

media on the conquered lands. In particular it belonged to delivery of fresh 

information to Lviv at first by train from Berlin and Vienna then by the telegraph 

and finally across all territory of “Reyskomisariat of Ukraine2. Thereby the 

problem of providing all magazines with monotonous official information 

concerning events in Germany, in the world, on fronts and so forth was solved. 

To run the press business a special “Press Service” was created in the 

Governorate-General territory. The chief of the press disposed to note that a 

state language in the territory of “Reyskomisariatu Ukraine” was to be 

German. There was separate publishing of official press in Ukrainian and 

Russian languages. The Nazi power adopted providing newspapers with 

necessary materials and the paper. The “Press Service” in “Reykhskomissariat 

of Ukraine” and in a zone of military authorities gave permission to the 

acquisition of the paper of each edition separately there. Printing houses could 

publish circulations only with the permission of the authorities too and it was 

possible to distribute only the editions allowed by the authorities. 

So within a short period of time the beginning of the formation of 

information space seemed to become. The occupying authority conducted 



122 

a policy of reduction of Ukrainian editions. Therefore within the first months 

the majority of publications ceased to leave in general. But already in 1942 

newspapers were issued practically in each Governorate-General territories 

and almost in each area and the large city. 

Periodicals in temporarily occupied territory became an important 

instrument of propaganda. It is possible to claim that the press played the 

leading role in the policy of the Hitler’s government. The majority of 

newspapers in the territory of “Reykhskomissariatof Ukraine” were published 

on behalf of the local community. Local authorities had to resolve 

organizational issues of the press. Despite it all newspapers and magazines 

were under fixed control of censorship which was carried out by 

representatives of Wehrmacht propaganda structures and military authorities. 

At the end of 1943 in the occupied territory of Ukraine, as it was noted 

above, about 300 newspapers and magazines were issued. The structure of 

each of these editions was also typical. So, if we revise several newspapers, 

such as “Ukrainian word”, “New Ukrainian Word”, “Volyn”, “The Vinnytsia 

messages”, “Kostopilsky News”, published during 1941–1943, then we will 

see that the first page of these editions had aimed subject. On the first page the 

reports from fronts which moved in a pathos form on behalf of winners were 

printed. On the same page there was the review about the international events. 

It’s interesting to note that information about allies and opponents was 

divided. For example, an Italy and Japan and the opponents as Great Britain, 

France, the USA and the Soviet Union. If it was talked about Great Britain or 

the USA authors of messages criticized practically all actions of the leaders of 

these states. If it was talked about Italy or Japan it was then said mainly about 

their achievements. Rather seldom on the first-page there was an information 

about the important events in the city or “Reykhskomissariat” or in a zone of 

military authorities. Generally such information was printed on the 3rd, 

4
th

 pages along with usual announcements and orders of local authorities. 

The second page of each printing edition is devoted to the fighting of the 

fascist army against Bolsheviks or military operations of allies of Germany in the 

South or in the Far East against Great Britain, France and the USA. There were 

too articles about the international events. They were often published international 

events in the world and caricatures of Churchill, Roosevelt, Stalin. The fourth 

page is devoted to the everyday’s life of the population of the cities and villages. 

There the messages to a “gebits” and various nature of the announcement took 

place. It was reported about work of theatres, cinemas, the cultural chronicle, 

about the enrollment of children in school and their training. There were the 

articles devoted to sports subject. Considering informational content of the 

4
th
 page, an impression was made that in the occupied Ukraine life rages at full 



123 

speed and people were happy and joyful. The periodicals avoided giving 

information about all sorts of executions in the occupied territories, confiscation of 

housing and property, compulsory evacuation of youth to Germany, etc. 

As confirmation consider a few several typical newspapers appearing in 

the territory occupied by Hitler’s army, including the 88th issue of the  

“New Zaporizhia” newspaper of October 4, 1942. On the 3rd page we read the 

article titled “Education of Youth” where the author gave manuals as it was 

necessary to bring up and to educate young people of Ukraine on the 

examples of German youth. On the 4th page article titled “Cinema at This 

Time” it was told about with what pleasure the local population had got 

watching the German movies (Нове Запоріжжя, 1942, 3, 4). 

In the 4th issue of the same newspaper of January 13, 1943 we read the 

message from the main apartment of the Fuhrer of January 9, 1943 about the 

victorious fight of the fascist army between the Caucasus and Don, in 

Stalingrad (Нове Запоріжжя, 1943, 1). Information was given from positions 

of winners. It caused the local population to believe of the hopelessness Red 

Army and its attempts to resist to troops of the Reich. In the message the 

achievements of the German army were shown and actions of the Red Army 

were humiliated. It was made with aim of demonstrating the destruction of the 

Soviet equipment or troops. 

In the13th issue of the “Vinnitskiye Vesti” newspaper of September 28, 

1941 on the first page there was a summary data of the fronts for September 

26 and the message about fighting in the East from Kyiv (Вінницькі вісті, 

1941) was given. It was important that the characteristic scheme of 

construction and arrangement of material should be in the periodicals. In the 

14-th issue of the same newspaper of October 1 on the first page there was 

given a military construction till September 28, 1941. On the 2nd page of the 

same issue M. Ilyinsky wrote about the Jewish writers in Ukraine, on the 

3
rd

 page there was the article titled “Awakening to New Life” in which the 

author told that process of revival of the Ukrainian culture would be promoted 

by German occupying authority and with its assistance the Ukrainian public 

organizations in which the Ukrainian population could fully realize the 

creative abilities. The fourth page is devoted to basic provisions of “An Order 

of Administration2 (self-government). The Second section headlined as 

“Spirit of Administration” was the most interesting It was noted that self-

government demanded that discipline, organization and worthy attitude should 

be obligatory and any free-minded position prevented restoration. The 

administration had to be guided by the idea of the Ukrainian people and the 

interests of the German armed forces. It was responsible for depriving of 

Bolshevist dissoluteness to return to national discipline and working rising. 



124 

Further stated that the administration had had to care for that and to attract 

the people to the voluntary partnership, avoiding at the same time any 

coercion. “It was necessary that honest cooperation should be especially in 

branches of social, sanitary, cultural and sports work” (Вінницькі вісті, 1941, 

1, 2, 3, 4). Similar installations to peasants were given by the Soviet 

authorities too. Actually Hitler’s government created a regime of complete 

obedience to the laws and orders of the “Third Reich”. 

In the “Sumskoy Vestnik” newspaper editor clearly adhered to the 

structure of the coverage of events and the presentation of its position. 

So in the first issue of this newspaper of October 19, 1941, on the 1st page, 

we read the address to the Ukrainian people under the heading “Joyful Time 

Came Big” where the author started to say about Ukraine with Taras 

Shevchenko’s words. He told about how Ukraine was destroyed and led to 

death. “Big promises of free trade, of the full development of a private initiative, 

really free work, private ownership and full spiritual liberation promised by 

Bolshevic’s power were not realized” (Сумський вісник, 1941, 1). On the 

2
nd

 page of the 6th issue of the same newspaper there was given the article that 

the invincible German army brought to Sumy the true freedom, having 

exempted it from communistic domination and that “right now citizens began to 

breathe with a full breast and can be given peace” (Сумський віник, 1941, 2). 

The newspaper “Novoye Ukrainskoye Slovo” issued in Kyiv was no an 

exception. The 229th issue of this newspaper of September 30, 1943, also 

completely corresponded to structural accents of creation of an information 

field in the occupational press. On the first page, as well as in the majority of 

newspapers, messages about successful fights of the German army near 

Zaporizhia and about big losses of the Soviet Army were given. There was an 

article titled “Guarantor of a Victory” where the author claimed that the 

Soviet Army had sought to take the whole of Europe and only intervention of 

Germany stopped “a red invasion”. Hitler’s Germany acted in this article as 

the guarantor of the peace in Europe. In September 1943 fascist troops 

receded under the pressure of the Soviet Army. Now the main objective of 

Hazi was to stay in occupied territories and to achieve the trust of the 

population. Therefore on the same page there was sent a message to the 

Ukrainian people that war would be coming closer again and the population 

have to help the German power (Центральний державний архів 

громадських об’єднань України, 1–2). 

Through periodicals the German occupational regime created an illusion 

of a benevolent attitude of the Hitler’s mode towards the Ukrainian 

population. Publications about constant underlining achievements and 

peaceful work for the sake of Great Germany and the publication how the 



125 

Ukrainian culture blossomed and developed, constant comparison of the 

German regime with the Soviet one, of course, not in favor. A certain part of 

the Ukrainian society at first really trusted the occupying authority and 

cooperated with it. 

From the very first days in all newspapers issued in “Reykhskomissariatof 

of Ukraine”, mainly on 3–4 pages, it was told about work and achievements of 

the Ukrainian peasants. At the same time, it was noted that Ukrainian peasants 

would receive big crops and for this purpose and the German authorities 

would organize special agricultural courses to teach the Ukrainian peasantry 

In the “Volyn magazine” of September 7, 1941, it was reported that with 

the assistance of the German power on the Ukrainian lands would have 

plentiful opportunities for the professional development of agricultural 

workers. In each area peasants should improve the technology of processing 

of the soil, increase in a number of cattle and improve the financial position 

(Волинь. Часопис для Волині, 1941, 3). 

The old Soviet collective-farm system which the German occupying 

authority did not liquidate and placed to itself at service, even more often 

caused discontent. In this regard at the beginning of 1942 the occupying 

authority proclaimed reforms in the agrarian sector. On February 15, 

1942 was reported the law “About New Agrarian System” was reported by the 

administration of agricultural industry. It was issued practically in all 

occupational periodicals on February 26. On pages of periodicals the broad 

campaign of promotion of the new “Land Law” and its provisions under the 

slogan “The earth to each peasant” was given. (Нестеренко, 2004, 282). 

It seems that reform has begun to act was far from the truth. The German 

occupational administration did everything to delay destructions of a 

collective-farm system. 

Within two-three months in newspapers “The Temporary Charter of 

Work” detailed instructions on the organization of new land economy were lit. 

(Державний архів Сумської області, 1–10). An active discussion of the law 

created the illusion of its introduction. When peasants saw that really nothing 

shifts and they continued to work in collective farms, they began to oppose 

openly, warmed up by the Soviet propaganda. 

In April-May, 1942 the occupational administration began to carry out the 

distribution of land and to issue the special documents certifying land 

ownership rights. But, according to officials of the economic headquarters 

“East” of May 18, 1942, peasants were dissatisfied that they had been forced 

to work in public economy system again. For them, it was the same collective 

farms. Even active propaganda about the advantages of this type of farms did 

not affect the moods of peasants. 



126 

We find confirmation of these words in information message No. 7 of 

June 17, 1942, of the German retaliatory groups about the political situation in 

the areas which were temporarily occupied by fascist troops and in which the 

occupational administration noted that agrarian reform had been actively 

discussed generally among a rural population. At first, peasants were happy 

with the introduction of the new “Land Law” but interest in this subject fades, 

and the trust to local government had been lost. The author of the message 

concluded that “such situation made propaganda activity weak” 

(Центральний державний архів громадських об’єднань України, 27). 

Next important question in periodicals was the culture and education of 

the Ukrainian population. Less often there were publications about scientific 

research.Considering the conceptual principles of the German policy on the 

cultural development of the population in East occupied territories, including 

Ukrainian, it should be noted that the administration of the “Third Reich” did 

not wish to encourage the development of national consciousness and national 

culture there. Himmler noted that education of the population in occupied 

territories could lead to disobedience. He stressed that “it does not correspond 

colonial policy of Nazi Germany” (Центральний державний архів 

громадських об’єднань України, 89). The policy of Hitler’s regime in 

occupied territories came down to suspension of cultural development of 

Ukrainian and other people and to the destruction of their material and 

spiritual treasures. 

But during the war when the German leaders understood that they were 

losing positions at the front, it was necessary to change the plans to gain trust 

and support of the local population and to force them to work for the fascist 

army. From that moment it was reasonable to influence thoughts and activity 

of civilians through culture. 

Glancing over periodicals, almost in each newspaper on the 4th page we can 

see announcements of opening of the theatre, a premiere of this or that 

performance, demonstration of movies. So, in the “Volyn” magazine of January 1, 

1942 we read the message about life in occupied territories: “In organized national 

theatre, of November 9, 1941, performing “Natalka Poltavka”, “Nazar Stodolya”, 

“May night”. Also on the basis of the former theatre of miniatures in Kyiv, it has 

been organized “Cheerful theatre” where the performance “Green Island”, 

Overchenko’s “Torzhik” are given. The Kyiv theatre “Myuzik-hall” developed 

own repertoire which included dances and singing. (Волинь. Часопис для 

Волині 1942, 4). In the “Vinnitskiye Vesti” newspaper on which 4
th
 page 

advertises the opera in 3 actions “The Zaporozhets beyond the Danube” was 

performed (Вінницькі вісті, 1941, 4). And in the “New Zaporizhia” newspaper 

No. 88 for 1944 the author told about mass watching of German production 



127 

movies by the Ukrainian audience and about impressions which were received by 

locals and esthetic pleasure, about the discussion which lasted after (Вінницькі 

вісті, 1941, 4). During an initial stage of occupation, the Ukrainian intellectuals 

were not evacuated. Having various reasons and circumstances they continued to 

work and support own people. 

Working in educational institutions, teachers could influence pupils and 

their parents maintaining hope for the temporality of occupation. Others 

convinced the population for the German liberating mission. The most part of 

the intellectuals directed the activity of supporting Ukrainians to release from 

fascist aggressors, among them: O. Teliga, I. Rogach, O. Chemerinsky, 

V. Samchuk, I. Tiktor. 

Analyzing the conditions of education in the occupied Ukrainian territory, 

it should be noted that Ukrainian children successfully studied at schools of 

the different directions: initial, four-class national, professional, the highest, 

etc. But actually, a considerable part of schools in Ukraine was closed in 

November 1941 and at the beginning of 1942. Only on Donbas, in the need of 

the qualified labours, the German administration supported the activity of 

craft vocational schools (Донецкий вестник 1942, 4). As the number of 

teachers sharply decreased (by “reliability”), and also the number of schools 

decreased (Донецкий вестник, 1942, 4). 

From document No. 60 of separate orders of the department of army 

No. 34 of Wehrmacht, we see educational instructions in occupied territories 

regarding school policy in particular. It was said that according to order No. 

30 of 08.12.41 pupils of primary school of national schools had been allowed 

to study. As far as higher educational institutions and schools they were 

forbidden: the universities, technical colleges, gymnasiums, lyceums and 

equivalent educational institutions (Косик, 1998, 368). 

Despite it, it should be noted that in the periodic press it was constantly 

noted that Germany brought the European education on the Ukrainian lands, 

publications about opening and work of high comprehensive and vocational 

schools constantly were published in newspapers. So, we read in 

“The Donetsk bulletin” of November 15, 1941, that in Stalino since 

November 20, 1941, there were 9 schools (Донецкий вестник 1941, 4). 

In Artemivsk and vicinities, 14 schools were opened, but most of them were 

closed until the end of June 1942 (Бахмутский вестник, 1942, 4). In the 

“New Zaporizhia” newspaper No. 105 of 1942, it was reported about craft 

school where studied115 pupils and were taught mechanics, physics, 

technology and drawings (Нове Запоріжжя 1942, 4). In the “Volyn” 

newspaper of September 1, 1941, we read messages that from the beginning 

1941–1942 academic year in Berdichev it would be opened gymnasiums for 



128 

girls and boys separately. In addition, women’s teacher’s seminary had been 

organized (Волинь. Часопис для Волині 1941, 4). 

About opening and running of primary and four-grade national schools 

was reported by “Putivlsky regional Department of Propaganda” and 

formation of the Sumy region. This report gave detailed information on 

applied improvements by the inspectorate and directors of schools. And in the 

report of educational institutions of Putivlsky district it was noted that since 

September 1942 started 46 elementary national school started to work. From 

them there were the forty-three in the countryside and 3 in the city of Putivl 

where studied 3797 pupils (Державний архів Сумської області, 6, 7). 

It should be noted that in newspapers it was constantly told about 

education at schools and about what importance has it for Ukrainian. There 

were less students at most of the schools. If we consider the documents 

confirming the movement of children of school age, then we will see that, for 

example, in Deneshivsky national school of the Zhytomyr region at the end of 

September studied 385 pupils and already on January 1 1942 there were  

203 pupils (Державний архів Житомирської області, 36). In Shpetsko-

BUDSKY elementary school at the end of September studied 70 pupils, and 

for December 1 of 1942 there were 57 pupils (Державний архів 

Житомирської області, 70). The reason was the next that because children 

were forced to throw school and to help parents somehow to live. 

The administration issued instructions not to open a large number of 

schools and to close those which had been already worked. So in Rivne all 

schools were closed on November 14, 1941. It was explained by the shortage 

of fuel and in order to avoid the danger of spreading of infectious diseases 

caused by war (Волинь. Часопис для Волині 1941, 1). The requirement that 

in a class there were not less than 42–48 pupils was another reason which 

actually restricted opening of schools. (Державний архів Житомирської 

області, 6) It is clear that such number of pupils could not be among the 

Ukrainian pupils so they were closed. There were some more reasons which 

interfered with work of educational institutions. It was lack of textbooks and 

insufficient quantity of notebooks and writing-materials, absence of libraries 

(Державний архів Житомирської області, 7–9). Here it should be noted that 

the Soviet textbooks were destroyed previously and new ones were not 

produced. 

To support necessary moods among the population of occupied territories, 

the occupational administration constantly published in newspapers information 

on the activity of agricultural workers, about good harvests which are received 

by the Ukrainian peasants in collective farms, about the creation of various 

organizations and circles which helped the Ukrainian peasants to increase the 



129 

cultural and professional level. In the “Volyn” newspaper of September 7, 1941, 

an article was printed. It covered activity of regional Land department of a 

district justice placed emphasis on labour productivity as fundamental principles 

of the welfare of the Ukrainian peasantry destroyed by Bolsheviks. It started the 

organization of “Rural Owner” community, in all areas (Волинь. Часопис для 

Волині 1941, 3). The regional department began an active promotion among 

the population of the Rivne region. From the first days of the activity there was 

published in the same newspaper that Ukraine was always the rich country and 

supported by the resources Europe. It was stated that Ukraine had everything to 

develop industry to be a separate and independent state. But the Bolshevist 

administration used the richness of Ukraine in their own interests. The collective 

farms created by Bolsheviks finally destroyed the Ukrainian village (Волинь. 

Часопис для Волині 1941, 3). 

Rather effectively occupying authority used policy of withdrawal of the 

Soviet troops in the territory of the Ukrainian SSR. In articles it was told how 

roughly Soviet power destroyed crops, the plants and factories, mines, 

destroyed water supply systems and roads when receding and for this reason, 

it is so difficult to restore everything and to adjust normal life (Салата, 2005, 

113–116). There were no difficulties for the German occupational 

administration to give this kind of information in newspapers for the local 

population. Actually, people saw what occurred during the withdrawal of 

Bolsheviks. In the “New Zaporizhia” newspaper No. 109, 1942 in article titled 

“Way to a Victory” the author wrote that Germans who had come to the 

Ukrainian land were struck with vandalism of Bolsheviks. The author focused 

the attention of readers that everything that was made and constructed by 

hands of peasants and workers. An iron, highways, bridges, crossings, the 

horse and motor transport, bakeries, bakeries, industrial and the enterprises 

were ruthlessly destroyed by Bolsheviks. The author called the Ukrainians to 

cooperate with the German administration and urged to undertake the 

recovery of the agricultural industry (Нове Запоріжжя 1942, 4). 

Unfortunately, many people witnessed such “activity” of the Soviet troops and 

therefore propaganda got positive. 

For strengthening of propaganda among the population practically in all 

territories of “Reykhskomissariat” of Ukraine and in a zone of military 

authorities public and educational societies known as “Prosvita” and the 

“Union of the Ukrainian Writers” were created. Since October 1941 there 

were published messages that in the cities and the regional centres earlier 

operating societies “Prosvita” would have been opened. Readers got 

acquainted with the main aim of those societies and a plan of their activities. 

But the main thing what it is necessary to pay attention is that all societies 



130 

were taken by occupational administration under the strict control and all 

activity completely either was regulated to a German administration or 

submitted to them. Actually occupational administration used society 

“Prosvita”, as well as other public and educational organizations, for the 

dissemination of necessary information and for influence on the Ukrainian 

population. Despite strict control from the occupying authorities, most of the 

figures of “Education” sought to awake national consciousness and help to 

survive under critical conditions. One of the first societies “Prosvita” began to 

act in Vinnica. In October 1941 local society was created. It was told that it 

was made for strengthening national consciousness of Ukrainian and for 

development of the members, to give them good knowledge, to help to assert 

the civil and national rights, to teach to spend substantially the time. Among 

tasks which society “Prosvita” set for itself there were such: 

 to open libraries, bookstores, reading; 

 organise public readings, lectures, reports, conversations; 

 to publish books, newspapers and leaflets for ordinary citizens; 

 to create schools for adults and children; 

 to open children’s communities; 

 to organize evenings, Christmas Eves. (Вінницькі вісті 1941, 2). 

The same society worked also in the territory of Kharkiv. In February 

1942 in the draft copy of the protocol of board of the Kharkiv society 

“Prosvita” we read about acceptance of citizens in the list of society members 

and about the estimate approval. It was also accepted the Charter and definite 

purposes and tasks for work among the population (Державний Архів 

Харківської області, 1–3). 

On January 3, 1942 the meeting of Council of “Prosvita” in Lyubomla was 

held. It accepted the resolution about new organizational forms and methods. 

During this period some sections began to work. They were of different 

directions as the cultural, educational, youth and female section. Besides it 

was made a decision to create “Public Court of Honour” which should be 

coordinated by a Chairman of “Prosvita” society (Волинь. Часопис для 

Волині, 1942, 3). 

The activity of “Prosvita” was completely regulated. Its activity 

demonstrated in administrational messages from local communities in Kyiv.  

It is noted that “Prosvita” bore responsibility for the local activity of societies 

and developing it only according to the directions which would be formed by 

the local administration. Without permission of occupational administration 

no one society could be created in the area. Unauthorized societies were 

considered to have been illegal organizations. Also, it was noted that  



131 

“the organizational scheme, as well as democratic methods and bases of 

societies “Prosvita” will be changed and adapted for modern requirements” 

(Волинь. Часопис для Волині 1942, 4). 

In Kyiv the theatre’s repertoire was developed in on the initiative of the 

“Prosvita” office. It included dances and songs, small representations 

(Волинь. Часопис для Волині 1942, 4). In Kyiv “Department of 

propaganda” the “Union of the Ukrainian Writers” was founded. At the 

disposal of Department there were all culture authorities of the city as the 

periodicals, cinemas, theatres and radio. Elena Teliga headed the “Union”. 

Boris Vinnitsky and Ivan Irlyavsky entered it also. The “Union” set the task to 

unite all Ukrainian writers and to direct their creative activity in favour of the 

Ukrainian national culture. Own publishing house “Kultura” was created,  

It prepared a series of literary and publicistic works. With the assistance of the 

“Union” for the third day after Hitler’s troops captured Kyiv, the diary 

“Ukrainian Word” began to appear. Since October 19, 1941 seemed to issue 

the literary supplement “Literatura I Iskusstvo” which was compound the 

“Ukrainskoye Slovo” magazine (Волинь. Часопис для Волині, 1941, 4). 

O. Teliga made a lot for the activity of the Union and the edition of the 

“Ukrainskoye Slovo” newspaper. After the arrest of an edition of 

“Ukrainskoye Slovo” she did not take the resolution of the German power into 

account and continued to defend the position ignoreing instructions of 

Germans provocatively and essentially. 

Periodicals gave an opportunity to the population of occupied territories to 

monitor the activity of societies “Prosvita” and, at first sight, the picture 

developed very well: as if Ukrainians had an opportunity to realize all the 

talents and abilities to develop national culture and to realize the national idea. 

But actually, as it was already noted above, all activity of this organization 

was controlled tightly: printing editions which appeared were exposed to strict 

censorship, library stocks were formed according to requirements of the new 

government, performances and evenings were held on the specified subjects 

and contents, etc. 

The problems concerning a cultural life were brightly covered on pages of 

the occupational press. It can be explained with the fact that the occupying 

authority sought to gain trust among the local population, especially Ukrainian 

intellectuals which remained in occupied territories. 

Through the press, the occupational administration tried to influence also 

youth and its education. A set of newspapers devoted the pages to units for the 

education of younger generation Ukrainian. In the Volhynia territory the 

newspaper “Information service” began to publish. On its pages much 

attention was paid to the education of youth and questions of culture. In one of 



132 

the issues of this newspaper, it is told that the Ukrainian men and women who 

visited Germany and saw the high level of culture would try to be well-

mannered, cultural people if they wanedt to develop their. “It is necessary to 

send Ukrainian youth to Germany where it will be grown up in such 

conditions”. The author of article urged to send every Ukrainian to Germany 

where they would see the beauty of the “Reich” and get a knowledge and 

speciality which would be so necessary for the development of their own state 

(Державний архів Рівненської області, 5). 

In the “Vinnitskiye Vesti” newspaper activity of the Ukrainian National 

Student’s Union of the Vinnytsia (SUOS)” is propagandized and emphasized 

that “it is the only youth organization capable to deal with various problem 

tasks facing the nation and its youth during the war. The main objective of this 

organization is the education of the Ukrainian youth in the spirit of the fight 

for statehood against remnants of slave spirit among individuals” (Вінницькі 

вісті, 1941, 4). 

Newspapers printed not only articles but also propaganda pictures and 

video records which were prepared by the Ministry of National Education of 

Promotion. On the picturesque landscapes were shown the Ukrainians 

working in Germany. They were well dressed, smiling, happy, working with 

pleasure behind machines. It was shown how they had a rest after a day of 

work. Letters of the Ukrainian workers published from Germany with certain 

comments called for join them and other young people for the sake of the 

future of Ukraine (Гальчак, 2004, 57). 

Materials of the majority of newspapers about the good life of Ukrainian 

population under the German occupation were prepared in advance. 

Authorized representatives, travelling on “Reykhskomissariat” took pictures 

of the best corners of the Ukrainian nature, indicative work of peasants and all 

this placed in Nazi newspapers in Germany in newspapers which were issued 

in the occupied territory. These pictures had to convince the population of 

Germany and Ukrainian that the Hitler’s power really brought on the 

Ukrainian lands freedom and welfare (Центральний державний архів 

вищих органів влади та управління України, 40). 

Exposing people in the USSR became a widespread subject in the local 

periodical press. In the “Podilya” newspaper which appeared in Kamyanets-

Podilsky it was published the feuilleton “About Ivan Ivanov”, articles “Soviet 

Paradise”, “Picture of Streets from Moscow” where in comic style there was 

told about the life of the population of the Soviet Union. 

The message was published in the same newspaper in which the Ukrainian 

committee of Kamyanets-Podilsky urged to offer money for the families of 

scientists who were killed or deported by the Soviet government 



133 

(Центральний державний архів вищих органів влади та управління 

України, 11–12). 

One of the departments of East Occupied Territories was engaged in the 

production of pictures about the life workers and peasants in Germany. They 

intended for use in the German periodicals for the population of Germany and 

also in the newspapers issued in Russian for residents of temporarily occupied 

areas of the USSR. Among them there were pictures of the working industrial 

enterprises standing at machines and showing products which they made and 

the peasants who were working with pleasure at the wheat field and spending 

leisure-time: reading books, playing soccer, celebrating birthdays among the 

friends, etc. (Державний Російський воєнний архів, 7–24). 

Actually, it was not so easy for the Ukrainians to work in Germany. 

Everything depended on two important factors: places and the owner. From 

testimonies of the Reich Minister of Arms and Ammunition A. Speer we can 

study how they forcibly transported workers from all occupied countries and 

distributed on the enterprises and in what awful conditions they had to work. 

Those who violated working conditions were sent to concentration camps 

(Допрос подсудимого Шпеера 1946). In the resident’s memoirs of the 

Vinogradnoye village (Murovanokurilovetsky Region, Vinnytsia region) who 

were taken out for work to Germany shown that conditions of accommodation 

were extremely heavy and inhuman. The camp where they lived was enclosed 

with a four meter fence connected to the power supply network so that 

workers did not run away. The people were fed very badly moreover and 

constantly beaten. Fascist security guards noticed: “You are not people you 

are cattle. Faster you will die, better would be for you and for us”. 

Also workers from Ukraine were dying daily. They were dumped in a hole 

which was often forgotten even to be estimated (Державний архів 

Вінницької області, 7). 

The same memoirs of the Nemirovsky Region of Vinnytsia region told 

that they “lived in Stuttgart, in the barrack where placed 12 people because 

none of the owners hired them”. There stayed for 6 months. Food was very 

poor: in the morning – the 2nd swede and 1 cup of tea, in the afternoon – 

bread “brick” for 10 people. Children who constantly were ill had been visited 

by the doctor and after sent back home” (Державний архів Вінницької 

області, 724). 

During the first period of the Great Patriotic War, the recruiting campaign 

still was somehow conducted. But already at the beginning of 1942 it was 

almost impossible to send voluntarily from youth or mature age to Germany. 

Therefore newspaper became one of the most important form of propaganda 

towards departure for work to this country. 



134 

Caricatures became a very effective instrument of dissemination of 

necessary information. 

In T. Lawson and D. Gerrod’s Dictionary reference it is one of media 

images which reproduced culture and society through mass media and led to 

the creation of stereotypes (Лисенко, 1998, 218). It was a genre of the fine 

arts of the main form of graphic satire. It had an accurate social and critical or 

political orientation. 

By the beginning of World War II, there were already two types of 

political caricatures: caricatures of active perception and caricature of passive 

perception. The caricatures of active perception provided a rich imagination of 

the prepared reader and saving freedom of interpretation to it through 

depersonification of heroes. But the population of occupied territories had 

been in special conditions. Firstly, under pressure of Bolshevist and then the 

Hitler’s information attack. The German occupational administration used 

caricatures of passive perception which did not demand a special reflection 

over the image. There was no opportunity to interpret a caricature in own way 

because it was followed by a determined inscription. It imposed others 

opinion in advance. The caricature took the important place not only in 

newspapers but also in leaflets, brochures (Стернин, 1970, 428). 

As it was already noted above, caricatures often placed on pages of the 

regional newspapers “Svobodna Ukrainf”, “Volyn”, “Golos Volyni”, “Gazeta 

Horlivka”, “Donetsky vestnik” and others. So, for example, in the 

“Vinnitskiye Vesti” newspaper for 1941–1942 almost in each issue there was 

a political caricature of Stalin and his administration. In newspaper No. 43 of 

May 31, 1942, a political caricature, on Stalin and Churchill who in a team 

carry Roosevelt and under the image there was the text “Step by step. The 

“lord of a lie2 Churchill to Stalin’s father: 2My dear Stalin, a year ago I sat on 

goats and invited you to sit down2 (Вінницькі вісті, 1942, 3). Authors of a 

caricature tried to distort the relations between three Presidents and to show to 

the population of occupied territories that these three leaders who made 

among themselves the agreement did not worth attention. 

In September 1942 amount of caricatures increased. On the pages of 

occupational newspapers one more interesting caricature was placed with 

headline Liars at the microphone. It represented three Presidents at the 

microphone with the text “U.S. President Roosevelt: “Our purpose is a 

freedom”. Britain Prime Minister Churchill: “... and everlasting peace!”. 

Father Stalin: “... and the Soviet paradise” (Вінницькі вісті, 1942, 2). 

In October 1943 the army of Wehrmacht was forced to conduct defensive 

actions and to recede on the West. It tried to take away industrial and 

agricultural property from Ukraine and to take out people. The caricatures 



135 

published in newspapers seemed to have been of other character. 

They showed attractive to Bolsheviks Ukraine “which was being saved by the 

German army” (Волинь. Часопис для Волині, 1943, 2). 

Really caricatures impacted on the population of occupied territories and 

made everyone Ukrainian be in a state of a big impression. They forced to 

think over the situation which developed at that time. Often, to share an 

impression, the Ukrainian citizens paid t attention to this or that caricature, 

again and again, discussing it, giving it new sense. 

The periodical press was an effective remedy of propaganda. But even the 

Hitler’s administration which used huge material resources to print and to 

extend the circulation of occupational newspapers, could not capture all 

population of occupied territories of the USSR. Not often periodical press got 

to the Ukrainian villages. Therefore the local administration was forced to 

organize conversations about the situation on fronts and a new land reform 

and many other questions. About these problems we learn from the 

Information message of the German Retaliatory Divisions No. 48. The 

message was dealt with an economic and a political situation in temporarily 

occupied territories in April-May, 1943. The document demanded that the 

periodic press and book should observe among the local population and 

arouse the interest to daily news especially from the occupied territories. 

Providing with the press was very bad because of the delivery problems. 

In this regard, the administration decided to start regular speeches of local 

commissioners and heads who carried out political informing (Центральний 

державний архів громадських об’єднань України, 7). 

From the message of the German Retaliatory Divisions No. 32, we have 

got and analysed information how Zhytomyr commissariat had compensated a 

small number of newspapers because the local population wished to get news 

and read those newspapers with a great interest. The Commissariat offered 

that “broadcasting should be about the latest news only in Ukrainian at least in 

market days. It was even made the map of a warlike situation tagged with 

fights of the fascist army” (Центральний державний архів громадських 

об’єднань України, 21). 

Except for periodicals on Reykhskomissariat’s territory various literature 

delivered for the population. Books from fascist Germany were distributed in 

the libraries which still remained in reading rooms opened in the cities for the 

purpose of dissemination of necessary information. Actually, they became the 

centres of propaganda. 

Thus, the German occupational administration set periodicals to the first 

place with the purpose to create information space. It applied various forms of 

propaganda by issuing newspapers and magazines in Ukrainian; showing 



136 

movie theatres; releasing evident propaganda in the form of posters and 

leaflets and also documentary exhibitions; through theatrical performances, 

broadcasts in Ukrainian, Russian and other languages. It was all modern 

methods of using the press in war conditions. 

The population of temporarily occupied territories of the USSR demanded 

news as the only opportunity to be guided in those difficult conditions. For 

this reason, the Hitler’s administration used the press as one of the effective 

tools applied not only on the mind but also on the consciousness of the 

population of temporarily occupied territories. The German occupying 

authority tried to use the information hunger reigning after the temporary 

withdrawal of the Soviet troops and to fill the information vacuum with own 

propaganda. For this purpose, almost in each area the city newspapers and 

magazines were issued. In the rural zone where newspapers extended, 

arranged limited special boards where they hung out separate releases with 

comments of local authorities. 

One of the components of information space in occupied territories were 

radio and film promotion propaganda. Radio, as well as periodicals, treated on 

the consciousness of the person and in the conditions of war – on troops and 

the population of the enemy. The analysis of properties of radio technologies 

which has been carried out by the famous Russian scientists V.L. Petrov, 

S.M. Sholokhov and A.V. Snegurovim demonstrates that radio was rather 

powerful information weapon. It was many-sided on the nature of the 

manifestation (Петров, Шолохо, Снегуров, 2001, 60–66). In 30–40th years 

of the 20th century radio and television were still insufficiently developed but 

their influence was powerful. 

Radio and television were considered to be more easy for perception by 

the person rather than printing promotion. It is important that it should 

perceive not only through judgment but also aurally and visually. For this 

reason as technological tools of information weapon they quickly strike 

consciousness of the person and destroy ways and forms of its identification 

on own societies. 

From the beginning of World War II of 1939 methods of radio propaganda 

and promotion were developed and improved. Then a radio favourably 

differed in the fact that it easily overcame borders of the states and worked 

instantly. Radio propaganda became the integral element of military tactics 

and the strategy of Nazi Germany where psychological processing of the 

population preceded before military operations. This technology was adopted 

by the majority of the European countries as opponents of Germany. So, Great 

Britain, having conceded in war ought to at once organize broadcastings 

abroad in German. Also it was done by the United States of America. There 



137 

were different types of radio stations and types of propaganda corresponding 

to them. Among them “white” radio propaganda stations were officially 

registered. They transferred the authentic but thinly picked up for the solution 

of specific objectives information. Another type known as “grey”, as a rule, it 

was official station which used as the checked, reliable, and unchecked, 

unreliable information: rumours, conjectures, etc. As far as “black” 

underground stations they transferred frankly false information misinforming 

the population, committed information diversions. Often “black” stations were 

conducted by means of the transmitters installed on cars which moved along 

the border of the state to which it is sent “black” broadcastings or along the 

front line. Quite often the ships which plied in neutral waters acted as carriers 

of transmitters of “black” radio stations. Both “white” and “grey”, and “black” 

were used by the conflicting countries (Шариков, 2008, 514). 

Thus, already today we have to understand that radio and television as 

information weapon became an important factor in the war of Hitler’s 

Germany against Britain, France, the USA and against the Soviet Union 

during 1941–1944. 

Seeking to capture as it is a possible large audience, the fascism adopted 

the new, still a little developed communicative technology as radio. Thanks to 

new technology, dissemination of information, activity covered broad masses 

of the population that the most important, at the same time kept the most 

effective method of communication as an oral speech. Loudspeakers were 

installed at restaurants, at the plants, in public places (Jowett G., O’Donell, 

1992, 187). 

Germany had experience of maintaining radio war at the sea even during 

World War I. It rather effectively influenced the fleet and troops of enemies. 

Thus during an initial stage of war Nazi Germany fixed big advantages over 

the enemies. Not only radio as military technology but also radio and 

television as public communications actively were developed in the interwar 

period in Germany. Broadcastings occurred not only within Germany but also 

for the European community in what the German radio had already certain 

experience. 

Since 1929 in Vusterkhauzen, near Berlin, “German Wave” which 

problem was preparation of broadcast for the Germans living outside 

Germany began to broadcast the transmissions. After the fascist revolution in 

1933, this activity assumed an extremely wide. During the same period the 

government institution known as “The German broadcasting society” was 

created with Department of Foreign Countries Broadcasting”. At the disposal 

of Hitler and Ministry of National Education and Propaganda headed by 

Joseph Goebbels there was one of the most modern radio station in the world. 



138 

From Konigsberg it was possible to conduct broadcasts to Poland and from 

Hamburg and Bremen to Great Britain, from Stuttgart, Frankfurt – am-Main 

and Saarbruecken to France and other European countries (Энциклопедия 

третьего рейха, 1996, 387). 

Opened in April 1933 transferring of broadcast radio to North America 

where at that time there was rather powerful German diaspora which had 

about 10 million People (Международный интернет-журнал “Русский 

глобус”, 2004) became one of the most powerful activities of the German 

radio. 

During the period from 1933 to 1939 German broadcastings extended to 

Africa, Latin America, East and Southern Asia, Central America, Brazil and 

the Arab world. By the beginning of World War II Nazis conducted broadcast 

round the clock for 8 regions in seven languages. Their average daily volume 

was equal to 75 hours (Радиожурналистика, 2000). 

Extending broadcastings to foreign countries fascist promotion sought to 

reach such popularity which would allow it to compete with mass media of 

these countries and broadcasts of foreign states. Almost all programs of Nazi 

promotion were focused first of all on consolidation of ethnic Germans 

abroad. The significant role was played by broadcast which propagandized the 

greatest mission of Germany. 

Having secured European radio space, the propaganda headquarters of 

Hitler began the real radio war in Europe. As one of striking examples 

aggression against Austria could show that fact. Motivating ethnic unity 

between the German and Austrian people existing for a long historical period 

the Austrian earth was considered to be a part of the German living space. The 

Nazi leadership of Germany began an active radio propaganda against the 

government of Austria. It was ended by the entrance of the German troops on 

its territory. The powerful propaganda campaign was conducted as well 

against Czechoslovakia. The propaganda directed against the Slavic people 

was the main maintenance and the direction of these broadcasts. 

Poland became the following subject of Nazi political propaganda. The 

information war against this country began in January 1939. The Polish 

government was accused that it threatened Germany and rendered pressure on 

German ethnic minority. Exactly here the radio also played an important role. 

On September 1 Nazi radio distributed the false version about an invasion of 

Poles to the German territory having declared aspiration of the German 

government to the peaceful resolution of the German-Polish conflict 

(Радиожурналистика, 2000). 

Such activity of the fascist government of Germany demonstrates that 

carrying out provocations, shifting responsibility for the aggression to other 



139 

countries. That’s no doubt that radio propaganda promotion played a very 

important role and became the effective tool of Nazi policy. 

Information weapon of broadcasting became not less powerful also in the 

territory of Germany. It was one of the main mechanisms of the formation of 

information space of the “Third Reich”. 

A special attention in the broadcasting of the 30th years was paid to the 

organization of the audience. Nazis organized the all-German campaign under 

the slogan “Each Citizen of the Country – the Radio Listener”. The active 

work on collective listening to radio programs in public places and at the 

enterprises was conducted. Drastic measures were taken to save Germans 

from foreign broadcasting. For this purpose since 1933 new types of receivers 

for collective listening were begun to release “the national receiver” and “the 

receiver of the German popular front”. Those devices did not allow to accept 

foreign stations. The receiver intended for mass listening was known to appea 

for the first time that year in Germany under the name “Kamerad”. It could 

serve the audience up to 500 people. Special short-wave receivers were 

released only by two firms called “Telefunken” and “AEG”. They intended as 

it was specified in the advertising price list “for the Germans who are located 

abroad” (Радиовещание в Третьем Рейхе, 2009). 

Right after coming to power the Nazi leadership, as well as all other mass 

media placed radio to themselves at service. According to the decree of 

September 22, 1933, the “Imperial Chamber of Culture” was created. It was 

under control of the Ministry of National Education and Propaganda.  

It consisted of seven departments such as press, broadcasting, 

cinematography, theatre, literature, music and fine arts. Membership in one of 

those chambers was obligatory for each creative specialist of Germany.  

Any creative activity without the existence of the relevant member documents 

was punished by the Nazi authorities, up to imprisonment. 

Radio and cinemas, as well as the press, quickly became the major tools 

and levers on the population having placed at service to the state. Goebbels 

considered radio and later television as the main tools of propaganda in the 

modern society. Through the Department of Radio of the Ministry of National 

Education and Propaganda and through the Chamber of Broadcasting it was 

established a complete control forming such contents of the program on the 

radio. It helped with the achievement of the Nazi purposes to adapt their 

contents for the ordinary listener. 

It should be mentioned that the task was solved successfully due to the fact 

that the state had a monopoly on broadcastingwas as in Germany so in other 

of Europe. In 1933 Nazi government became the owner of broadcasting 

corporation of the Reich (Ширер, 1991, 279–280). 



140 

The cinema remained in the hands of private companies but the Ministry 

of National Education and Propaganda and Chamber of Cinema controlled all 

aspects of film production. They set the task to remove the film industry from 

the sphere of liberal and economic ideas and to allow it to carry out the tasks 

assigned to it by the National Socialist Party and the Nazi government. In the 

middle of 1936 cinema was subordinated to the Ministry of National 

Education and Propaganda of Germany. The film industry completely passed 

under control of the state and began to be financed by the National-Socialist 

government (Ширер, 1991, 281–282). In both cases the identical result was 

achieved. As a result an empty radio programs and movies were offered the 

German people. 

Hitler turned well-developed mass media as the instrument of propaganda. 

From all media which influenced masses, Hitler preferred radio. By means of 

broadcasting, the Nazi government carried out reorganization in the 

consciousness of many Germans. For quite a short term Nazis turned the most 

part of the population into the followers. 

Character and extreme effectiveness of Nazi propaganda at that time was 

the fact that Goebbels before others analysed possibilities of scientific and 

technical progress in the field of media and communication, including 

propaganda opportunities of radio. In Germany of the 20–30th years of 

65 000 000 population, 26 000 000 listened to the radio. In the country, 

despite the crisis, there was one of the world’s best networks of radio stations: 

10 main transmitters and 15 auxiliaries. Radio conveyed information 

including propaganda of NSDAP. In all corners of the country and, thanks to 

low cost and availability, it was much more effective even than the press.  

It was only necessary to provide penetration on radio. Disinformation of the 

population seemed to give automatically. It existed on a national socialist 

information background receiving an ideological interpretation of any events 

necessary to the National Socialist Party which took place in Germany and in 

the world. After 1933 the Minister of Promotion of the “Third Reich” 

Goebbels recognized the force of the radio: “Our descendants will be forced 

to note that the radio as means of spiritual impact on masses was the same 

value presently, as to the Reformation the invention of the press. It is possible, 

without being afraid of an exaggeration, to tell that if there was no radio and 

planes, then the German revolution could not take place in such form as it 

came” (Киевский телеграф, 2005). 

With coming to power of the National Socialist Party the control of work 

of the German radio stations was entrusted to Y. Goebbels. 

In March 1933 Goebbels transferred national broadcasting from under 

guardianship of the “Head Post Department” to submission of the Ministry of 



141 

National Education and Propaganda. Work of the German radio stations was 

rather carefully controlled personally by Goebbels. At the head of Imperial 

radio chamber which was a part of the Ministry of National Education and 

Propaganda as administration, he appointed Euzhen Hadamovsky who got 

down to business transformations of radio to the effective instrument of Nazi 

propaganda not only in Germany and Europe but also in occupied territories. 

One more public authority directly was engaged in broadcasting in East 

occupied territories. It was a Ministry of East Occupied Territories. Within the 

directions of the activity departments were engaged in propaganda activity 

and creation of broadcast for the East which were broadcast through Radio 

named “Vostok Radio” station. The staff of departments formed short reports, 

comments, debates, etc. (Державний Російський воєнний архів, 1). 

Listening to foreign radio in the territory of Germany without the 

permission of the Information Bureau of Germany was strictly forbidden. 

Information bureau controlled this process and gave permissions to the 

listening of foreign broadcast to individuals (Державний Російський 

воєнний архів, 27–35). The ministry of East occupied territories prescribed 

punishment for listening to foreign broadcasts without special permission. To 

avoid mistakes and to strengthen control of propaganda by the department it 

was made the list of persons and firms which already got such permissions 

(Державний Російський воєнний архів,17–23, 48–54). 

Under the leadership of Goebbels broadcasting in Nazi Germany was 

controlled and extended three divisions: leadership of the Nazi party, Ministry 

of National Education and Propaganda and Department of Culture of the 

“Reich”. 26 radio stations represented institute of the all-German broadcasting 

known as “Big German radio”. Political programs and speeches of the 

“Fuhrer” went synchronously on all stations (Энциклопедия третьего рейха, 

1996, 388). 

Providing broadcast the Ministry at the beginning of World War II the 

Ministry of National Education and Propaganda developed the project of 

creation of a transmitting centre which power would reach 1000 kW. But in 

connection with the shortage of financing and rather a capacious process of 

production those plans were not carried out. But at the beginning of war 

6 long-wave and 10 mediumwave motorized stations of the facilitated type on 

20 kW were created (Жолквер-Краснопольской). These stations were rather 

mobile, They were easy to be thrown by rail in occupied territories or to areas 

of the front. The fact that they could be dismantled quickly was positive. 

It was possible to collect for 2:00. Such mobile radio stations were used in the 

occupied territory of Ukraine. 



142 

With the attack of Germany on the USSR, the German radio cardinally 

changed into the military direction of the work. From now on the main place 

by air a block of political and military programs was taken Since 1940 the 

Soldier’s Voice broadcast began to leave. It was created a special information 

and political program about war events on fronts which were called 

“Spot news”. There was one more program later. It is called as “The Message 

from the Front”. Broadcast of its messages went straight in the air from planes 

when the cities of Britain were bombed from the advanced parts of the 

German troops entered on the territory of other countries. 

Having entered on the territory of the USSR, troops of “Wehrmacht” 

understood that radio propaganda at this stage was almost impossible as the 

Soviet power confiscated all radio receiver devices from the population. The 

German newspaper titled “Nakhtausgabe” of March 11, 1942, in the article 

headlined “Low Level of the Soviet Radio” noted that in the Soviet Union 

radio had been a very poorly developed. There were only 350000 radio sets on 

170 million population (Державний Російський воєнний архів, фонд, 34). 

The leadership of Hitler’s Germany had to create a new network of 

powerful broadcasting centres and to adjust broadcastings in occupied 

territories. It was created the Ukraine radio group whose main transmitter was 

in Vinnytsia. By November 1941 in Ukraine there were 7 radio stations. 

Subsequently the number of radio stations increased to 15. 

Thus, practically in each settlement radio transmitters which informed the 

local population on the current events and new directives were located. 

(Окороков, 2007, 44). 

The advisor of the East department of the Ministry of National Education 

and Propaganda doctor Taubert in the report noted that in occupied territories it 

was necessary to create a radio network with the centre in Berlin. For its 

effective work he proposed it was necessary to unite the work of a staff of radio 

and heads of the group. “To recruit whenever possible such employees from 

among local population was to involve them in cooperation” (Федеральний 

архів Німеччини, 55). This report proved the fact that that the majority of 

broadcast which East department of the Ministry of national education and 

propaganda sent to the East was generally aimed to the German soldiers and the 

population of the occupied eastern territories. Broadcast for the population was 

being conducted in the Russian, Ukrainian, Belarusian, Lithuanian, Latvian and 

Estonian languages. The majority of messages arrived directly from Berlin. 

It was caused by the need of fast transfer of various information as orders, 

directives, resolutions and urgent messages for coordination of control of the 

population at the occupied eastern territories and implementation of necessary 

actions (Федеральний архів Німеччини, 56). 



143 

Propagating the political goals and military aspiration among the 

population of occupied territories of the USSR the German occupying 

authority paid much attention to broadcasting as means of dissemination and 

the instrument of control. At the beginning of 1942 the Supreme Command of 

the fascist army sent the special operation manual of radio under title  

“The Organization of Hearing of Broadcasts in the Occupied East Areas” to 

troops of Wehrmacht. In it it was noted that the German troops which had 

involved in the military operations in the East and also the occupied areas 

which were in the rear had to understand how important for further warfare 

would have been the coverage of all population with political propaganda.  

It was noted including the fact that all technical equipment which was in 

military units at that time and was not used for the duty purposes could have 

to be used for propaganda (Юденков, 1971, 71). 

At the Ministry of East Occupied Territories the sections which were 

responsible for propaganda were created. They were carried out in various 

directions. Among them there was the “Department of Group 18
th

” which was 

responsible for work of cinema and radio in occupied territories of the USSR. 

Among its main objectives of the Department, there was a submission to the 

interests of Hitler’s Germany of cinema and radio for eastward propaganda. 

Demonstration of week reviews, display of short films, propaganda, 

educational and documentaries was planned. Through a radio network 

planned to broadcast news, reports, temporary events and other broadcast. 

Also, musical funds of propaganda were raised. To powers of this department 

control and supervision of cinema, radio, theatres, etc. (Державний 

Російський воєнний архів, 39). 

The similar department of “Group 18” of the same Ministry which 

directed by doctor Goyenstein had a political focus. Its functions were the 

regulation of radio and cinema to the political course, the organization of 

programs of special maintenance, control of secret radio stations, care of the 

equipment and control and the management on the central society of cinema 

of the East (Державний Російський воєнний архів, 42). 

All materials which arrived on radio had to be transferred to 

“Reykhskomissariat’s territory” and other territories occupied by the German 

army. Underwent political processing in the Department of Propaganda of the 

Ministry of East Occupied territories (Державний Російський воєнний 

архів, 12). broadcasting of “Radio East”, in particular for “Reykhskomissariat 

of Ukraine”, was prepared in two language Russian and Ukrainian.Daily 14 

Russian, 14 Ukrainian broadcast came out. They consisted of news, short 

reports, comments and pieces of music (Державний Російський воєнний 

архів, 2). 



144 

From the correspondence of the Ministry of National Education and 

Propaganda and the Ministry of Foreign Affairs of Germany it was studied 

which attention was paid by the Hitler’s administration on the radio as to one 

of the main instruments of formation of information space. Both branches of 

power were also involved in forming up programs for occupied territories of 

the Soviet Union. Together with the Ministry of East Occupied Territories 

they developed the programs directed to discredit of the Soviet government 

and military authorities of the USSR, for obtaining favour of local population 

(Державний Російський воєнний архів, 90, 15–27). 

Already during the Great Patriotic War technological achievements of 

broadcasting were used not only the Nazi but also Britain, the USA and the 

USSR. A famous American intelligence agent P. Laynbardzher who 

investigated features of the psychological war came to the conclusion that the 

German radio propaganda had been carried out by means of specially 

developed receptions and methods. Among them he called the following: 

official reports in which favourable news obtained in details and 

unfavourable. They were the next to have worked as methods: superficial; 

repetition of official reports of the opponent with a definite propaganda 

purpose to undermine belief in success of the opponent; sensational broadcast 

in which the attention focuses on one important subject or an event; transfer of 

absolutely counterfeited materials, that is fictional what listeners can 

understand not at once; transfer of official programs or with reference to 

fictional sources and also such broadcast based on information source which 

is secretly controlled by Germany, etc. (Волковский, 2003). 

In instructions on propaganda application according to the plan Barbarossa 

it was noted that loudspeakers should be used not only to impact on the 

military of “Wehrmacht” but also for the population of occupied territories 

(Волковский, 2003). 

To influence the population of occupied territories with more force, the 

Hitler’s government created the system of “black” radio stations. In 1942 one 

of such radio stations sounded for the population of occupied territories of the 

USSR on behalf of “Old Lenin Guard” (Орлов, 1985, 133, 134). 

With the arrival of the fascist army on the territory of Ukraine all radio 

receivers were confiscated from local population. And though how many the 

administration of occupied territories did not speak about freedom of the 

social and political relations in occupied territories, the fact that it was 

forbidden to have radio receivers and furthermore to listen broadcasts of other 

countries, especially Soviet radio stations, testified to true their intentions 

concerning to the Ukrainian people. A luminescence of such policy was the 

case occurred on January 17, 1942. The sentence of the Velikooleksandrivsky 



145 

commissioner in which Alexander Sosnovsky who listened to Soviet 

broadcasts on the radio receiver designed independently (Немецко-

фашистский оккупационный режим (1941–1944 гг.), 1965, 75). It was also 

forbidden to read and distribute information from the Soviet newspapers, 

through guerrillas fell into hands of the local population. 

Radio programming schedule of the German radio stations prepared for 

the population of occupied territories was standard. So, for example, if to 

consider the program of a radio station of “Vinnytsia” for a week from 

October 5 to October 10, 1941, we can see that actually overview of events 

being happened in “Reykhskomissariat of Ukraine” took place in the same 

time. The messages were transferred in German but music, poetry and prose 

were more prime time. Broadcast continued from 12 o’clock and till 

14 o’clock. Music programs alternated with short news and messages of local 

occupational administration. In separate days there were economic messages 

in German and the sowing calendar generally for ethnic Germans. From 

16 o’clock and till late on radio evening there was classical music.  

The Ukrainian poetry and prose, the Ukrainian songs were sounded. 

Periodically changing short news were broadcast in Ukrainian and German 

languages and survey of the press in German. On the weekend for local 

population music programs where it was possible to hear the Ukrainian 

chorus, symphonic orchestra and brass bands, arias of the Ukrainian operas 

were broadcast too (Ведєнєєв 2003, 4). Thus, the German occupational 

administration minimized informing the local population. For Ukrainian there 

was information on achievements of the German army on fronts and the 

orders of local administration and music programs. 

From the first days of occupation the German military authorities 

organized continuous or incidental broadcastings in the cities and settlements. 

For example, the “Vinnytsia Broadcasting Centre” had began to broadcast 

since August 5, 1941. The first day of the work it was began with the German 

march from 4 loudspeakers equipped on the Ukrainian avenue having notified 

the population of the city. The majority of broadcasting centres of Vinnytsia 

region, as well as in other areas of Ukraine, was destroyed during withdrawal 

of the Soviet Army. In a year 161.65 km of a radio network was repaired.  

It was included 3.095 receivers. 809 loudspeakers were repaired, 

1087 damages of a radio network were (Вінницькі вісті, 1941, 3). 

With the arrival of the fascist army and introduction of the occupational 

mode in Kyiv the so-called “Sector of Information” was created. The main 

task of that branch of informational power was to “Sectors...” collect data in 

the field of public opinion of the city. That authority collected an information 

about the response of people to actions of the power and the illumination of 



146 

news about work of city institutions. It was important that administration of 

the “Sector of Information” should be informed about people and their life, 

structure of authorities, etc. The realization of these tasks was enabled through 

the press, radio, exhibitions, during the visit by locals of theatres and also 

through the “Ukrainskye Slovo” newspaper later “Nove Ukrainskye Slovo” 

(Державний архів Київської області, 2). 

It’s proved by documents that the most part of work in that direction fell 

just on the radio. Nearly every day on the radio letters of citizens were read 

and given answers on them. There were transmitted messages about meetings 

of citizens through loudspeakers if it needed to be carried out urgently, etc. 

As a part of offensive troops of Germany near Kyiv and Dnipropetrovsk in the 

fall of 1941 two central radio stations for East countries were created. They served 

as so-called repeaters of transfer and dissemination of information from Berlin 

across all territory of “Reykhskomissariat of Ukraine2 and zones of military 

authorities. Under their direct control began the activity of mobile broadcasting 

stations (Федеральний архів Німеччини, 56). 

Since December 1941 from Kyiv “The central Radio Station of Ukraine” 

began to work. Further amount of fascist radio stations seened to be in the 

territory of “Reykhskomissariat of Ukraine”. Their number was 16. During 

1941–1942 the fascist occupational administration actively created a network 

of broadcasting in all territory of “Reykhskomissariat”. They were controlled 

by occupational administration and troops of “Wehrmacht”. Since January 

1943 when the position of the Hitler’s army on fronts against the Soviet Army 

reeled, the occupational administration began to create the cable agencies and 

stations of broadcasting together with local government showing the loyalty to 

locals. In this regard “Society of Information for Ukraine” was founded.  

It was located in Rivne but conducted broadcastings spread almost to all 

territory of “Reykhskomissariat” (Коваль, 1988, 157). 

In many regional cities there were created Ukrainian Administrative 

broadcastings. So in Kyiv, such administration was created in December 

1941. It had to broadcast in Ukrainian anti-Comintern and anti-Bolshevist 

propaganda. Its tasks also included propaganda of the ideas of New Europe 

and the leading role of the German people in the creation of a new system and 

partnership of the Ukrainian people in this work. The obligation to organize 

educational, literary, music and other programs contributed the cultural 

development of the population and its rest on the radio were assigned to an 

administration. Besides, Ukrainian administrative broadcastings had to submit 

the message of the Supreme Command of Germany and allied armies. These 

were the main announcements of the government of Kyiv relaying of a 

programme of the German stations, reviews of the press, articles of national 



147 

and educational contents, broadcast of God’s service, broadcast of 

performances, concerts of classical and modern western and Ukrainian music, 

Ukrainian national songs, literacy programs, etc. (Державний архів 

Київської області, 3). 

It should be noted that the religious policy of Nazis in the occupied 

territory during an initial stage of the war was rather loyal. It was caused by 

the need of positive influence on the population. Giving certain opportunities 

for the activity of Orthodox church the Hitler’s leadership sought for 

reduction of oppositional moods among the Ukrainian population. Such 

“religious freedom” promoted the revival of the Orthodox church life. So, the 

Orthodox church in “Reykhskomissariat of Ukraine” and in a zone of military 

authorities was used as a lever on the population for the purpose of carrying 

out a more effective occupational policy of the Reich (Гордієнко, 1998, 107). 

In early 1942 an active recruiting campaign of Ukrainian workers began in 

Germany. In Kharkiv the recruitment of workers began in December 1941. 

Even with the active propaganda and agitation those who wanted to go to 

Germany became less and less. In this regard the occupation authorities of the 

Kharkiv region and the Kharkiv city administration began to increasingly use 

radio and speakers to appeal to young people and middle-aged people to work 

in Germany (Скоробагатов, 2004, 113). 

From the report of the former professor of history of church at theological 

faculty of the Konigsberg University Hans Koch who well knew Russian and 

also Ukrainian languages, character of East Slavs and during World War II 

was the officer of the German intelligence we know and can do conclusion 

that the Hitler’s government considered radio as the most influential media. 

But as it was stressed above in the villages and the towns of Ukraine there 

were catastrophically not enough receivers. If in the cities it was carried out a 

radio communication, in villages the occupying authorities could install only 

loudspeakers. Thus, most of the population lived in villages propaganda in the 

rural zone had a smaller effect in comparison with rural population. By the 

beginning of September 1942 in the Ukrainian regional cities the leading role 

of radio was adjusted. There were 2000 loudspeakers for 200000 people. 

It was not enough. The posters were a less effective remedy than 

broadcastings. Due to the shortage of loudspeakers of local administration it 

was offered to apply photomontages which somehow would have shown new 

war events, pictures of working Ukrainians in the “Reich” and a trip of the 

Ukrainian workers and peasants across Germany (Центральний державний 

архів громадських об’єднань України, 9). 

In Kirovohrad the leading radio had with 35000 loudspeakers. 

It transferred messages and music from Kyiv and from “Gustav” radio station 



148 

of Dnipropetrovsk. The city commissioner who was engaged in work of radio 

was responsible for the work of radio and content of broadcast (Центральний 

державний архів громадських об’єднань України, 11–12). 

In September 1943 when fascist troops conducted defensive actions under 

the pressure of the Red Army radio among rural workers became more active. 

So, in the Dnipropetrovsk region, the occupying authority explained to the 

Ukrainian peasants that the German army would return soon and therefore the 

Ukrainian did not need to be supported Bolsheviks who would bring on the 

Ukrainian land a grief and tears (Поліщук, 1998, 19). 

Oral broadcasting was widely used together with printing propaganda. 

The texts of programs of oral broadcasting were, as a rule, simple according to 

contents and short. They repeatedly transmitted them through loudspeakers as 

announcers used captured Red Army men and also often girls from the local 

population (according to the German experts in the field of the psychological 

war, female voices better perceived by soldiers). 

In radio propaganda promotion, except trophy Soviet long-wave stations, 

mobile radio stations of “Wehrmacht” were used. They carried out 

broadcasting in German for the troops and on the population of occupied 

territories. Especially Ukraine population happened historically to be 

experienced powerful radio brainwash. 

Often various forms of propaganda were used at the same time and in a 

complex. Most often it was a combination of printing production and oral 

broadcasting through loud-speaking installations. 

Generally broadcastings played an extremely important role in Hitler’s 

informational propaganda. to sum it up we can conclude that despite a large 

number of loudspeakers and a wide network of fascist radio the majority of 

villages remained out of the German information space. In the rural zone and 

small towns, there was practically no press. There was one loudspeaker on all 

settlement. But the message of guerrilla connections got into the most remote 

corners of occupied territories. It very much disturbed occupational 

administration and forced it to apply certain measures. 

 

REFERENCES 

1. Шпенглер О. 1998. Закат Европы. Очерки морфологии мировой 

истории. В 2 т. Т. 2. Всемирно-исторические перспективы. Перевод с 

немецкого. Москва : Мысль. 

2. Волковский Н.Л. 2003. История информационных войн. В 2 ч. 

Ч. 2. Санкт-Петербург: Издательство «Полигон». 

3. Вороненкова Г.Ф. 1999. Путь длиною в пять столетий: от 

рукописного листка до информационного общества. Национальное 



149 

своеобразие средств масовой информации Германии. Москва : Изд-во 

«Языки русской культуры». 

4. Периодическа печать. 1992. Электронная еврейская энциклопедия 

Доступ 20 июля 2017. URL: http://www.eleven.co.il/article/13190#02. 

5. Энциклопедия третьего рейха. 1996. Москва : Локид-Миф. 

6. История Второй Мировой войны. 1974. В 12 т. Начало войны. 

Подготовка агрессии против СССР. 1939–1945. Москва : Воениздат. Т. 3. 

7. Коваль М. В. 1988. Общественно-политическая жизнь трудящихся 

Украины в годы Великой Отечественной войны: Сборник научных 

трудов Киев: Наукова думка. 

8. Косик В. 1998. Україна Другій світовій війні у документах: 

Збірник німецьких архівних матеріалів. Львів: Львівський національний 

університет ім. Івана Франка. Т. 2. 

9. Ивлев И.А., Юденков А.Ф. 1988. Оружие контрпропаганды, 

Советская пропаганда среди населения оккупированной территории 

СССР. Сборник материалов. Москва : Мысль. 

10. Черняков Б. 2006. Окупаційна преса Рейхскомісаріату Україна: 

розбудова і функціонування (1941–1943 рр.). Наукові записки. Збірник. 

Київ : Видавництво Інституту політичних і етнонаціональних 

досліджень ім. І.Ф. Кураса НАН України. 

11. Державний Російський воєнний архів. Фонд 1358. Оп. 1. Спр. 1. 

12. Німецько-фашистський окупаційний режим на Україні. 1963. 

Збірник документів і матеріалів. Київ : Державне видавництво 

політичної літератури УРСР. 

13. Центральний державний архів вищих органів влади та управління 

України. Ф. 3206. Оп. 2. Спр. 74. 

14. Гитлеровская пропаганда юдофобии в прокламациях и 

карикатурах 2005. Автор-составитель Авербух С.Л. Київ : Украинский 

Центр изучения Холокоста. 

15. Волинь. Часопис для Волині. 1941. 12 вересня. 

16. Волинь. Часопис для Волині. 1943. 25 листопада. 

17. Волинь. Часопис для Волині. 1942. 12 лютого. 

18. Жадов А. С. 1978. Четыре года войны. Москва : Воениздат.  

Доступ 7 октября 2018. URL: http://militera.lib.ru/memo/russian/zhadov_as/ 

index.html 

19. Вінницькі вісті. 1941. № 16. 

20. Вінницькі вісті. 1941. № 14. 

21. Вінницькі вісті. 1942. № 63. 

22. Сумський віник. 1941. № 6. 

23. Вінницькі вісті. 1943. № 56. 



150 

24. Вінницькі вісті. 1942. № 63. 

25. Косик В. 1998. Україна Другій світовій війні у документах: 

Збірник німецьких архівних матеріалів. Львів: Львівський національний 

університет ім. Івана Франка. Т. 2. 

26. Нове Запоріжжя. 1942. № 88. 

27. Нове Запоріжжя. 1943. № 4. 

28. Вінницькі вісті. 1941. № 13. 

29. Вінницькі вісті. 1941. № 14. 

30. Сумський вісник. 1941. № 1. 

31. Сумський віник. 1941. № 6. 

32. Центральний державний архів громадських об’єднань України. 

Фонд 1. Оп. 22. Спр. 390. 

33. Волинь. Часопис для Волині. 1941. 1 вересня. 

34. Нестеренко В.А. 2004. Аграрні перетворення окупаційних властей 

у військовій зоні України, 1941–1943 рр. Сторінки воєнної історії 

України: Збірник наукових статей. Київ : Інститут історії України НАН 

України. Вип. 8 Част. 1. 

35. Державний архів Сумської області. Фонд 1858. Оп. 1. Спр. 2. 

36. Центральний державний архів громадських об’єднань України. 

Фонд 1. Оп. 22. Спр. 390. 

37. Волинь. Часопис для Волині. 1942. 1 січня. 

38. Вінницькі вісті. 1941. № 7. 

39. Вінницькі вісті. 1941. № 14. 

40. Донецкий вестник. 1942. 29 декабря. 

41. Донецкий вестник. 1942. 9 августа. 

42. Донецкий вестник. 1941. 15 ноября. 

43. Бахмутский вестник. 1942. 8 июня. 

44. Нове Запоріжжя. 1942. № 105. 

45. Волинь. Часопис для Волині. 1941. 1 вересня. 

46. Державний архів Сумської області. Фонд 1955. Оп. 1, Спр. 15. 

47. Державний архів Житомирської області. Фонд 1153. Оп. 1. Спр. 9. 

48. Волинь. Часопис для Волині. 1941. 30 листопада. 

49. Салата О.О. 2005. Значення економіки України у створенні 

оборонного потенціалу СРСР у період оборонних боїв (22 червня – 

грудень 1941 р.). Київ : Видавництво Київського національного універ- 

ситету імені Тараса Шевченка. 

50. Нове Запоріжжя. 1942. № 109. 

51. Вінницькі вісті. 1941. № 21. 

52. Державний Архів Харківської області. Фонд 3188. Оп. 1. Спр. 2. 

53. Волинь. Часопис для Волині. 1942. 22 січня. 



151 

54. Волинь. Часопис для Волині. 1942. 29 січня. 

55. Волинь. Часопис для Волині. 1942. 1 січня. 

56. Волинь. Часопис для Волині. 1941. 26 жовтня. 

57. Державний архів Рівненської області. Фонд Р-22. Оп. 1. Спр. 29. 

58. Вінницькі вісті. 1941. № 19. 

59. Гальчак С.Д. 2004. «Східні робітники» з Поділля у Третьому 

рейху: Документи, нацистська каторга, опір поневолювачам. 

Український національний фонд «Взаєморозуміння і примирення» та ін. 

Вінниця: Книга-Вега. 

60. Центральний державний архів вищих органів влади та управління 

України. Фонд 3206. Оп. 2. спр. 71. 

61. Центральний державний архів вищих органів влади та управління 

України. Фонд 3206. Оп. 2. Спр. 68. 

62. Державний Російський воєнний архів. Фонд 1363. Оп. 5, Спр. 56. 

63. Допрос подсудимого Шпеера. 1946. Из стенограммы заседания 

Международного Военного Трибунала от 21 июня 1946 г. Доступ 

10 марта 2015. URL: http://historic.ru/books/item/f00/s00/z0000021/st 

018.shtml 

64. Державний архів Вінницької області. Фонд Р-6022. Оп. 1. Спр. 13. 

65. Державний архів Вінницької області. Фонд Р-6022. Оп. 2. Спр. 17. 

66. Лисенко О.Є. 1998. Церковне життя в Україні. 1943–1946 рр. 

Київ : Інститут історії НАН України НАН України. 

67. Стернин Г.Ю. 1970. Карикатура. Большая советская энцикло- 

педия. Т. 11. Москва : Издательство «Советская Энциклопедия». 

68. Вінницькі вісті. 1942. № 43. 

69. Вінницькі вісті. 1942. № 81. 

70. Волинь. Часопис для Волині. 1943. 7 жовтня. 

71. Центральний державний архів громадських об’єднань України. 

Фонд 1. Оп. 22. Спр. 82. 

72. Центральний державний архів громадських об’єднань України. 

Фонд 1. Оп. 22. Спр. 81. 

73. Петров В.Л., Шолохов С.Н., Снегуров А.В. 2001. Применение 

нейрофизиологической концепции интеллектуальной деятельности 

человека для моделирования сложных систем управления – объектов 

информационного противоборства. Збірник наукових праць. Xарьков: 

Харьковское военное училие. Вип. 4(34). 

74. Шариков А. 2008. Политическое радио через призму истории. 

Режим доступу до журналу: Журнал «Broadcasting. Телевидение и 

радиовещание» № 3, Доступ 14 июля 2018: URL: http://broadcasting.ru/ 

articles2/humanit/history-radio. 



152 

75. Jowett G., O’Donell V. 1992. Propaganda and Persuasion. Newbury 

Park etc. Stuttgart. 

76. Международный интернет-журнал “Русский глобус”. 2004. № 12, 

декабрь 2004. Доступ 4 июля 2019: www.russian-globe.com/N34/ 

Lulechnik.NemstuVAmerike1. 

77. Радиожурналистика. 2000. Учебник. Под редакцией  

A.A. Шереля. Москва : Издательство московского университета. URL: 

http://evartist.narod.ru/ text5/44.htm. 

78. Радиовещание в Третьем Рейхе. 2009. Доступ 30 июня 2019: 

http://mirslovarei.com/content_his/RADIOVESHHANIE-V-TRETEM-

REJXE-52288.html 

79. Ширер У. 1991. Взлет и падение третьего рейха. Перевож с 

английского. Под редакциуй О.А. Ржешевского. Москва : Воениздат, Т. 1. 

80. Киевский телеграф 1 – 7 июля 2005. № 26 (268). Доступ 7 жовтня 

2019: URL: http://209.85.129.132/search?q=cache:e4EK1vWJBb0J: 

www.telegrafua.com/268/history 

81. Державний Російський воєнний архів. Фонд 1358. Оп. 1. Спр. 6. 

82. Державний Російський воєнний архів. Фонд 1363. Оп. 1. Спр. 67. 

83. Державний Російський воєнний архів. Фонд 1363. Оп. 1. Спр. 78. 

84. Жолквер-Краснопольской В. Радиополитика и радиопропаганда в 

Третьем Рейхе. Доступ 7 жовтня 2019. URL:http://209.85.129.132/search? 

q=cache:0oaoxU1ynaAJ:www.radioscanner.ru/info/article 

85. Державний Російський воєнний архів. Фонд 1363. Оп. 1. Спр. 88. 

86. Окороков А. 2007. Особый фронт. Немецкая пропаганда на 

Восточном фронте в годы Второй мировой войны. Москва : Русский 

путь. 

87. Федеральний архів Німеччини (Bundesarchiv). Фонд R 55/606. 

88. Юденков А.Ф. 1971. Политическая работа среди населения 

оккупированных советских территория 1941–1944. Москва : Политиздат. 

89. Державний Російський воєнний архів. Фонд 1358. Оп. 1. Спр. 1. 

90. Державний Російський воєнний архів. Оп. 1. Спр. 6. 

91. Державний Російський воєнний архів. Фонд 1363. Оп. 1. Спр. 88. 

92. Орлов Ю.Я. 1985. Крах немецко-фашистской пропаганды в 

период войны против СССР. Москва : Издательство Московского 

университета. 

93. Немецко-фашистский оккупационный режим (1941–1944 гг.). 

1965. Сборник статей. Под редакцией Е.А. Болтина. Москва : 

Политиздат. 

94. Ведєнєєв Д.В. 2003. Розвідувальна діяльність Української 

повстанської армії (1943–1945 рр.). Проблеми історії України: Факти, 



153 

судження, пошуки: Міжвідомчий збірник наукових праць. Київ : 

Інститут історії України НАН України. Вип. 10. 

95. Вінницькі вісті. 1941. № 100. 

96. Державний архів Київської області. Фонд 2356. Оп. 3. Спр. 1. 

97. Федеральний архів Німеччини (Bundesarchiv). Фонд R 55/606. 

98. Коваль М. В. 1988. Общественно-политическая жизнь трудящихся 

Украины в годы Великой Отечественной войны: Сборник научных 

трудов. Киев: Наукова думка. 

99. Державний архів Київської області. Фонд 2356. Оп. 3. Спр. 1. 

100.Фонд 2356. Оп. 3. Спр. 4. 

101.Гордієнко В.В. 1998. Німецько-фашистський окупаційний режим 

і православні конфесії в Україні. Український історичний журнал. № 3. 

Київ : Інститут історії України НАН України. 

102.Скоробагатов А.В. 2004. Харків у часи німецької окупації  

(1941–1943). Харків: Прапор. 

103.Центральний державний архів громадських об’єднань України. 

Фонд. 57. Оп. 4. Спр. 196. 

104.Поліщук Я. 1998. Рівне. Мандрівка крізь віки: Нариси історії. 

Рівне: Ранок. 

 

 

 

  


